Talspråksundervisning i svenska - uttal och prosodi

Som legitimerad sfi-lärare erbjuder jag språkhjälp i svenska som andraspråk (tal/skrift) - främst talspråket.

För dig med annat modersmål än svenska, som önskar förbättra ditt svenska uttal och prosodi, erbjuds en praktisk och lättillgänglig undervisningsmetod, som kan utföras antingen enskilt eller i grupp.


Jag är legitimerad sfi-lärare, musiklärare och körledare samt bland annat utbildad klassisk sångsolist.

Min pedagogiska utbildning omfattar barn- och vuxenpedagogik samt barn- och vuxenpsykologi.


Lektionerna bedrivs antingen i mitt hem, eller digitalt via Zoom.


Lektionsplaneringen genomförs utifrån en kartläggning av varje enskild klients behov, individuella önskemål och inlärningskrav och språkutvecklingsnivå och är därför varierande.

Regelbunden uppföljning och repetition sker vid varje lektionstillfälle.


Jag har långvarig arbetslivserfarenhet som pedagog på olika utbildningsnivåer, som andraspråkslärare med klienter med arabiska, polska och spanska som modersmål samt som studiecoach i bland annat tyska och engelska dels på grundskole/gymnasienivå, dels akademisk.


Min utbildning som sfi-lärare omfattar kunskaper kring vilka delar som ska ingå i undervisningen såsom olika språks tillhörighet, talspråkliga och skriftspråkliga likheter och skillnader, för att främja inlärarnas språkutveckling i svenska som andraspråk.

Utbildningen som körledare och klassisk sångsolist innefattar kunskaper om var någonstans ljudbildningen sker, liksom på vilket sätt eventuella talspråkliga problem eller felaktigheter kan åtgärdas.

Mina akademiska språkkunskaper i engelska och tyska, grundläggande språkbehärskning i italienska och spanska medför en förståelse i samma språkgrupp.


Mitt eget undervisningskoncept är utformat utefter ovanstående kunskaper, liksom lång arbetslivserfarenhet.

Konceptet har visat sig vara till utmärkt hjälp för andraspråksinlärare, för att på ett enkelt, effektivt och snabbt sätt via specifik metodik göra sig förstådda av sin omgivning, både uttalsmässigt och prosodiskt (betoning, språkmelodi/rytm och liknande).


I min undervisningsmodell prioriteras det svenska talspråket, som även framhålls i forskningen.


"Den högsta prioriteten måste vara att andraspråksinläraren gör sig förstådd muntligt"
(Bosse Thorén, 2009, fil.dr. i fonetik, forskare och universitetslektor i svenska som andraspråk).
pdf-fil, hämtad 2020-07-07.
http://www.bossethoren.se/bilder/bosse_FL_Karlstad_okt09.pdf


De skriftspråkliga momenten kan avvakta tills de vanligaste och viktigaste talspråkliga fraserna är välfungerande, då dessa kan sammankopplas och läras in parallellt.

På så sätt blir skriftspråket både mer lättförståeligt och motiverande för inläraren, då dels likheterna, dels olikheterna mellan dem tydliggörs.


Andraspråksinlärares talspråksutveckling i målspråket anser jag måste innehålla grundläggande, välfungerande inlärningsstrategier och imitationsteknik, relaterade till senaste forskningsresultat, för att en så god språklig nivå på bästa möjliga sätt ska kunna uppnås.

Det är dessutom väsentligt att påbörja undervisningen på den specifika utvecklingsnivå varje enskild klient befinner sig och utifrån denna successivt fortsätta inlärningen.