Som legitimerad sfi-lärare erbjuder jag språkhjälp
i svenska som andraspråk (tal/skrift) - främst
talspråket.
För dig med annat modersmål än svenska,
som önskar förbättra ditt svenska uttal
och prosodi,
erbjuds en praktisk och
lättillgänglig undervisningsmetod,
som kan utföras antingen enskilt eller
i grupp.
Jag är legitimerad sfi-lärare,
musiklärare och körledare
samt bland annat utbildad
klassisk sångsolist.
Min pedagogiska utbildning omfattar
barn- och vuxenpedagogik samt
barn- och vuxenpsykologi.
Lektionerna bedrivs antingen i mitt hem,
eller digitalt via Zoom.
Lektionsplaneringen genomförs
utifrån en
kartläggning av
varje enskild klients behov, individuella önskemål
och inlärningskrav och
språkutvecklingsnivå och är därför
varierande.
Regelbunden uppföljning
och repetition sker vid varje
lektionstillfälle.
Jag har långvarig arbetslivserfarenhet som
pedagog på olika utbildningsnivåer,
som andraspråkslärare
med klienter med arabiska, polska och spanska
som modersmål samt som studiecoach
i bland annat
tyska och engelska
dels på grundskole/gymnasienivå, dels
akademisk.
Min utbildning som sfi-lärare omfattar
kunskaper kring vilka delar som ska ingå
i undervisningen såsom olika språks
tillhörighet,
talspråkliga och skriftspråkliga
likheter och skillnader,
för att främja
inlärarnas språkutveckling
i svenska som andraspråk.
Utbildningen som körledare och klassisk sångsolist
innefattar kunskaper om
var någonstans ljudbildningen sker, liksom
på vilket sätt eventuella
talspråkliga problem eller felaktigheter kan
åtgärdas.
Mina akademiska språkkunskaper i engelska
och tyska, grundläggande
språkbehärskning i
italienska och spanska
medför en förståelse
i samma språkgrupp.
Mitt eget undervisningskoncept är utformat
utefter ovanstående kunskaper, liksom
lång arbetslivserfarenhet.
Konceptet har visat sig vara till
utmärkt hjälp för
andraspråksinlärare,
för att på ett enkelt, effektivt och
snabbt sätt via specifik metodik
göra sig förstådda av sin omgivning,
både uttalsmässigt och prosodiskt
(betoning, språkmelodi/rytm och liknande).
I min undervisningsmodell prioriteras
det svenska talspråket, som även
framhålls
i forskningen.
"Den högsta prioriteten måste vara att
andraspråksinläraren gör sig
förstådd muntligt"
De skriftspråkliga momenten kan
avvakta tills
de vanligaste och
viktigaste talspråkliga fraserna är
välfungerande, då dessa kan
sammankopplas och läras in
parallellt.
På så sätt blir skriftspråket
både
mer lättförståeligt och
motiverande för inläraren,
då dels likheterna, dels olikheterna
mellan dem tydliggörs.
Andraspråksinlärares talspråksutveckling
i målspråket anser jag måste innehålla
grundläggande,
välfungerande inlärningsstrategier
och imitationsteknik, relaterade
till senaste forskningsresultat, för att en så god
språklig nivå på bästa möjliga
sätt ska kunna uppnås.
Det är dessutom väsentligt att
påbörja undervisningen på
den specifika utvecklingsnivå varje enskild klient
befinner sig och utifrån denna successivt
fortsätta inlärningen.
(Bosse Thorén, 2009,
fil.dr. i fonetik, forskare och universitetslektor
i svenska som andraspråk).
pdf-fil, hämtad 2020-07-07.
http://www.bossethoren.se/bilder/bosse_FL_Karlstad_okt09.pdf